طرز تهیه قیمه بادمجان

زهرا مرادی
9 دی, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

طرز تهیه قیمه بادمجان به روش فود پرسیس

یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین خورشت‌هایی که در فرهنگ غذایی ایران وجود دارد، چیزی نیست به‌جز خورشت قیمه بادمجان! این خورشت خوشمزه و ساده، هم می‌تواند به‌عنوان یک غذای خانگی برای دورهمی‌های گرم خانوادگی باشد و هم اینکه می‌تواند به‌عنوان یک غذای مجلسی، زینت‌بخش سفره‌های پربرکت شما شود.

یکی از چیزهایی که باعث شده خورشت قیمه بادمجان تا به این اندازه محبوب باشد، مواد اولیه آن است. مواد اولیه خورشت قیمه بادمجان بسیار در دسترس است.

 

 

مواد لازم

گوشت ۴۰۰ گرم

لپه زرد ۲۰۰ گرم

بادمجان ۴ عدد بزرگ

پیاز ۱ عدد بزرگ

سیر  ۲ حبه

زردچوبه ۱ قاشق چای خوری

آب ۳ لیوان

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذا خوری

روغن به مقدار لازم

زعفران محلول در آب ، نصف لیوان

ادویه :

پاپریکا ۱ قاشق چای خوری

فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری

نمک به میزان دلخواه

چوب دارچین ۲ عدد

هل پوست کنده ۴ عدد

پودر گل سرخ ۱/۲ قاشق چای خوری

جوز هندی ۱/۴ قاشق چای خوری

گوجه فرنگی ۳ عدد

لیمو خشک ( لیمو عمانی ) ۳ عدد

برنج ۳ پیمانه

 

دستور تهیه

مرحله اول : آماده کردن بادمجان و لپه

برای درست کردن خورشت قیمه بادمجان ابتدا لپه را پاک می کنیم و در یک ظرف به همراه آب و مقدار کمی نمک که در اواخر پخت به آن اضافه می کنیم اجازه می دهیم پخته شود.

سپس بادمجان ها را پوست می گیریم ، برش می زنیم و برای آنکه تلخی آن گرفته شود و هنگام سرخ کردن روغن کمتری مصرف شود روی آن نمک می پاشیم و میگذاریم حدود 2 ساعت بماند تا آب تلخ آن خارج شود سپس بادمجان را می شوییم ، خشک می کنیم برای این کار بهتر است بادمجان را در صافی بریزیم یا با دستمال خشک کنیم

سپس بادمجان ها را در مقداری روغن سرخ می کنیم.

 

 

مرحله دوم : پخت گوشت

گوشت را به تکه های نسبتا کوچک برش می زنیم و با مقداری آب می گذاریم تا بپزد اما قبل از پخت نهایی گوشت را از ظرف خارج خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

دریک قابلمه مناسب روغن می ریزیم ، پیاز را نگینی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود سپس زردچوبه را اضافه می کنیم تا در هنگام تفت دادن عطر آن بلند شود حالا 2 حبه سیر خرد شده به همراه گوشت به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

3 لیوان آب روی گوشت می ریزیم و اجازه می دهیم با حرارت ملایم بپزد.

 

 

مرحله سوم : پخت لپه

در یک تابه روغن و 3 قاشق غذا خوری رب گوجه می ریزیم تا رب بخ خوبی سرخ شود و رنگ آن باز شود سپس لپه را به آن اضافه می کنیم و حدود ۷ دقیقه تفت می دهیم ، سپس زعفران دم کرده را به آن اضافه می کنیم .

در مرحله بعد ترکیب لپه و رب را به قابلمه آب گوشت اضافه می کنیم سپس نمک ، ادویه و چوب دارچین را اضافه می کنیم ، اجازه می دهیم حدود ۳۰ دقیقه با هم بپزند.

 

 

مرحله چهارم : پخت نهایی

بعد بادمجان ها را برای طعم دار شدن به خورشت اضافه می کنیم تا با آب خورشت مزه دار شوند همچنین 3 عدد لیمو عمانی را هم اضافه می کنیم ، حدود ۱۵ دقیقه هم این مرحله با شعله کم ادامه پیدا می کند ، حالا بادمجان ها را جدا کرده و خورشت را در ظرف مخصوص فر ریخته و بادمجان را روی خورشت قرار می دهیم و کمی دارچین روی آن می پاشیم و گوجه ها را هم برش می زنیم و روی بادمجان قرار می دهیم ، و حالا با حرارت ۱۸۰ درجه و حدود ۳۰ دقیقه در فر می گذاریم.

 

 

پخت برنج

ابتدا برنج را به مدت دو ساعت خیس می کنیم.

در یک قابلمه آب و نمک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به نقطه جوش برسد سپس برنج را به آب اضافه می کنیم ، دانه برنج را به دست له می کنیم وقتی اطراف دانه برنج له شد آن را آبکشی می کنیم.

یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم کف آن را روغن و نان قرار می دهیم سپس برنج را می ریزیم.

روی حرارت ملایم قرار می دهیم به مدت 45 دقیقه تا دم بکشد.

 

 

نوش جان

 

چند نکته :

میتوانید بجای لیمو عمانی از یک قاشق غذا خوری آب لیمو استفاده کنید.

بجای چوب دارچین می توانید از یک قاشق غذا خوری پودر دارچین استفاده نمایید.

ادویه و رب گوجه که به خورشت اضافه می کنید حتماً سرخ کنید. رب گوجه و زردچوبه اگر سرخ نشوند طعم و بوی زهم می دهند و باعث عوض شدن طعم خورشت می شوند.

می توانید در تهیه خورش قیمه بادمجان برای پخت بهتر لپه آن را چند ساعت در آب خیس و آب آن را عوض کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.