طرز تهیه ماهی شکم پر

زهرا مرادی
27 دی, 1402
بدون دیدگاه
5 دقیقه زمان مطالعه

طرز تهیه ماهی شکم پر به روش فود پرسیس

شکم‌ پر کردن ماهی و مرغ یکی از روش‌های محبوب در آشپزی ایران است. پختن مرغ شکم پر یا ماهی شکم پر بیشتر در عید و عروسی یا مراسم آیینی رایج است.
گوشتی که با انواع سبزیجات و صیفی‌جات طعم‌دار و پخته می‌شود چنان لذیذ است که ماهی شکم پر یکی از خوراکی‌های پرطرفدار شب یلدا یا شب سال نو همراه است.
در مورد نوع طبخ آن باید گفت ماهی شکم پر غذایی است که در هر قسمت ایران همراه با مخلفات متفاوتی پخته می‌شود.

انتخاب ماهی برای پخت ماهی شکم پر
در جنوب کشور برای پختن ماهی شکم پر، بیشتر از ماهی‌های سنگ سر، شیر، حلوای سفید، صبور و شوریده استفاده می‌شود و مردم حاشیه خلیج فارس یا شهرهایی در استان‌های خوزستان یا فارس این ماهی‌ها را به عنوان ماهی شکم پر بیشتر دوست دارند.
در حالی که در شمال ایران، ماهی شکم پر را با ماهی سفید، اردک ماهی، ماهی سوف و ماهی کپور درست می‌کنند و ذائقه مردم در استان‌هایی مثل تهران یا مرکزی یا آذربایجان هم بیشتر به این ماهی‌ها گرایش دارد.
وجه اشتراک ماهی‌هایی که برای این غذا استفاده می‌شوند، اندازه بزرگ‌ آن‌هاست که باعث می‌شود مخلفات، در دل ماهی به خوبی جا بگیرند.

روش پاک کردن ماهی شکم پر :
برای تمیز کردن ماهی ابتدا آن را به صورت طولی( از زیر شکم) با یک چاقو نوک‌تیز برش دهید و مواد داخل شکم ماهی را خالی کنید. سپس آن را با آب سرد بشویید تا هیچ اثری از خون در ماهی دیده نشود. سپس ماهی را برگردانید و با کمی فشار به قسمت پشت ماهی، استخوان ستون فقرات را کمی جدا کنید. سپس از قسمت آبشش، استخوان را به کلی از گوشت جدا کنید. برای راحت‌تر جدا شدن تیغ‌های ماهی از گوشت، انگشت اشاره خود را زیر استخوان اصلی بگذارید و آن را به سمت بالا بیاورید. این کار را به آرامی تا قسمت دم ماهی انجام دهید تا استخوان کاملا جدا شود.

 

 

مواد لازم
یک عدد ماهی حدود 1 کیلو‌
(ماهی سفید یا قزل آلا و یا هر نوع ماهی انتخابی)
گردو 120 گرم
گشنیز 50 گرم
پیازچه 50 گرم
جعفری 50 گرم
پیاز 1 عدد متوسط
سیر 3 حبه
رب انار ملس 3 قاشق غذا خوری
نمک به اندازه دلخواه
فلفل سیاه به اندازه دلخواه
پاپریکا 1 قاشق چای خوری
ادویه مخصوص ماهی 1 قاشق چای خوری
لیمو یک عدد درشت


دستور تهیه ماهی شکم پر

مرحله اول : آماده کردن مواد داخل شکم ماهی
ابتدا سبزی ها را پاک می کنیم و میشوریم ، بعد از ابکشی سبزی آن را در بلندر می ریزیم سپس مغز گردو به همراه ادویه ها ، پیاز ، سیر و رب انار به مواد اضافه می کینم ، خوب میکس می کنیم تا به صورت خمیری در بیاید.
مواد را در ظرف مناسب می ریزیم و کنار می گذاریم.

 

 

مرحله دوم: پخت ماهی شکم پر
کف سینی فر را با فویل می پوشانیم سپس ماهی که از قبل آن را تمیز کرده بودیم را در سینی فر قرار می دهیم و با مواد خمیری آماده شده شکم ماهی را پر می کنیم سپس با خلال دندان یا نخ آشپزی شکم ماهی را می بندیم .
روی ماهی نمک پاشیده و حلقه های برش خورده لیمو قرار می دهیم.
ماهی را به مدت 60-50 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه قرار دهید.
در انتها با دانه انار تزیین و با زیتون میل نمایید.

نوش جان

چند نکته:

  • بیشتر نقاط ایران ماهی را با کته برنج یا سبزی پلو تهیه می کنند و البته بعضی ها بدون برنج و نان آن را سرو می کنند که خیلی برای سلامتی موثر است .
  • در جنوب در تهیه ماهی شکم پر حتما از ادویه کاری استفاده می کنند که طعم ماهی را بسیار متفاوت و خوشمزه خواهد کرد.
  • گاهی می توانید برشهایی بر روی ماهی ایجاد کنید و زنجبیل تازه را در روغن ریخته یا از پودر آن برای مزه دار کردن استفاده کنید .
  • طبع ماهی سرد است و بهتر است بعد از خوردن ماهی مصلح آن خورده شود
    می‌توانید مغز گردو و زیتون پرورده و حلوا بخورید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.