طرز تهیه نرگسی اسفناج

زهرا مرادی
16 آبان, 1402
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

طرز تهیه ی نرگسی اسفناج به سبک سرآشپز فود پرسیس

 

نرگسی اسفناج یکی از غذاهای اصیل ایرانی و متعلق به خطه شمال کشور است که با تخم مرغ و اسفناج درست میشود. البته در بعضی از مناطق کشور، نرگسی را گل در چمن می‌نامند که بسیار مغذی و مفید است.

این غذا به دلیل شباهتش رنگهایش به گل نرگس (زرد و سفید و سبز) این نام را گرفته است.

مواد اولیه اصلی برای تهیه نرگسی اسفناج،تخم مرغ و اسفناج هستند که هر دو سرشار از خواص و فواید فراوانی برای سلامتی بدن هستند. همچنین نرگسی اسفناج غذایی مناسب برای قرار گرفتن در رژیم‌های لاغری است و می‌تواند یک وعده غذایی مناسب، کم کالری و مقوی برای کاهش وزن باشد.

 

مواد لازم

  • تخم مرغ 4 عدد
  • اسفناج 500 گرم
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 3 حبه
  • زردچوبه،نمک،فلفل به مقدار لازم

 

مرحله اول : شستن و پختن اسفناج
سعی کنید از اسفناج های تازه و در صورت امکان از بی بی اسفناج جهت پخت نرگسی استفاده کنید.آنها را به خوبی شسته و‌بعد از خارج شدن آب اضافی از آبکش آنها را در قابلمه ای ریخته ،درب قابلمه را بسته و روی شعله گاز قرار دهید.

 

 

مرحله دوم : تفت دادن پیاز
پیازها را بصورت نگینی خرد کنید و با روغن تفت دهید و تا نرم و سبک شوند سپس زردچوبه را اضافه کنید.

 

مرحله سوم : تفت دادن سیر
سیر را به مخلوط قبلی اضافه کرده و اجازه دهید تا نرم و سبک شود.

 

مرحله چهارم : افزودن اسفناج
پس از اینکه پیاز و سیر را تفت دادید اسفناج های پخته شده را به آن اضافه کرده و به همراه نمک و‌فلفل سیاه آن را نیز تفت دهید.

 

مرحله پنجم : ریختن تخم مرغ
در مرحله آخر وسط اسفناج برای ریختن تخم مرغ فضایی را باز کرده و تخم مرغ را اضافه می کنیم و درب تابه را بسته و پس از آماده شدن میل نمایید.

 

نوش جان

 

 

 

خواص اسفناج

خواص و فواید اسفناج:

غنی از مواد مغذی: اسفناج نیروگاهی از مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین ها (مانند A، C، K و فولات)، مواد معدنی (مانند آهن، کلسیم و منیزیم) و آنتی اکسیدان ها است.

کم کالری: این سبزی کم کالری است و برای کسانی که به دنبال کنترل وزن خود هستند، انتخابی عالی است.

سرشار از فیبر: اسفناج سرشار از فیبر غذایی است که به هضم غذا کمک می کند و می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

خواص آنتی اکسیدانی: حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن و لوتئین است که برای سلامت چشم مفید است و ممکن است خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

منبع آهن: اگرچه اسفناج حاوی آهن است، اما شایان ذکر است که آهن آن آهن غیر هِم است که در مقایسه با آهن هِم از منابع حیوانی، به راحتی جذب بدن می شود. ترکیب اسفناج با غذاهای غنی از ویتامین C می تواند جذب آهن را افزایش دهد.

سلامت استخوان ها: اسفناج منبع ویتامین K و کلسیم است که برای سلامت استخوان ها ضروری است.

 

نرگسی اسفناج و رژیم لاغری

همان‌طور که گفتیم نرگسی اسفناج، حاوی میزان زیادی اسفناج است که به دلیل دارا بودن فیبر بالا، می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند و با پر نمودن حجم معده، مانع از پرخوری شود؛ با این‌حال به دلیل دارا بودن تخم مرغ، بهتر است افرادی که کلسترول بالایی دارند، از آن زیاد استفاده نکنند. به دلیل خاصیت بالای این غذا، بهتر است در حد متعادل از آن استفاده کنید. رژیم بهاره غفاری، این حد تعادل را به شما نشان می‌دهد که بدون حذف مواد غذایی، به تناسب اندام و وزن ایده آل برسید و سلامتی خود را در کنار آن حفظ کنید.

چند نکته:

بسته به نوع ذائقه خود می توانیم زمانی که تخم مرغ ها را اضافه کردیم، با قاشق مواد را مانند املت هم بنزیم تا با هم یکدست شوند. در پایان نرگسی اسفناج را داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نان تازه سرو می کنیم.

بعد از شکستن تخم مرغ ها بر روی اسفناج ها می توانید آن ها را هم بزنید و یا به صورت عسلی بگذارید باقی بماند. این دو حالت به سلیقه شما بستگی دارد

هرچه پیازها را ریز تر و یکدست تر خرد کنید آن ها به خوبی سرخ خواهند شد و طعم نرگسی را به مراتب بهتر خواهد کرد.

دستور تهیه نرگسی که به آموزش آن پرداختیم برای ۴ نفر مناسب است. در صورت کم شدن یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.