طرز تهیه یتیمچه

زهرا مرادی
7 دی, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

طرز تهیه یتیمچه به روش فود پرسیس

یتیمچه یکی از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن بادمجان و گوجه فرنگی است.

در بین غذاهای اصیل ایرانی ، یکی از غذاهای محلی لذیذ و کم کالری یتیمچه می‌ باشد که روش‌ های مختلفی برای تهیه و طبخ آن وجود دارد .

این غذای خوشمزه معمولا بدون گوشت تهیه می شود، البته اگر بخواهیم این غذا را به صورت مجلسی تر درست کنیم، می توانیم مقداری گوشت تکه ای یا گوشت چرخ کرده نیز به یتیمچه اضافه کنیم ولی به طور کلی پختن یتیمچه کار آسانی است و شما می توانید در مدت زمان کمی اشپزی، غذای خوشمزه و لذیذی برای خودتان مهیا کنید که عنصر اصلی در ساختن این غذا بادمجان است و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد ؛ زیرا بادمجان جزو مواد غذایی بسیار خوشمزه و لذیذ است که شما با استفاده از آن می توانید غذاهای دیگری از جمله میرزا قاسمی یا کشک بادمجان درست کنید ؛ ولی برای اینکه طعم غذای شما بهتر شود باید حتما تلخی بادمجان گرفته شود .

 

 

مواد لازم

۲ عدد بادمجان درشت

۲ عدد سیب زمینی بزرگ‌

۴ عدد گوجه فرنگی متوسط

۱ عدد فلفل دلمه قرمز کوچک

۱ عدد پیاز بزرگ

۲ حبه سیر

۲ قاشق غذا خوری روغن زیتون

۱ قاشق جای خوری زردچوبه

۳ قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی

۱ قاشق چای خوری پودر تخم گشنیز

۱ قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه

۱ قاشق چای خوری پاپریکا

۱ قاشق چای خوری پودر زنجبیل

نمک به مقدار دلخواه

1/۵ لیوان آب

 

دستور تهیه یتیمچه

برای اینکه یتیمچه خوشمزه ای داشته باشید باید حتما تلخی بادمجان را بگیریم برای این کار ابتدا بادمجان را پوست گرفته ، نمک می زنیم و برای دو ساعت کنار می گذاریم سپس می شوییم و با دستمال تمیز آن ها را خشک کرده و از وسط نصف می کنیم و روی تخته آشپزخانه در اندازه های ۲ الی ۳ سانتی متر آن ها را خرد می کنیم تا بادمجان های کوچک مکعب شکلی داشته باشیم.

سیب زمینی را پوست می گیریم و مکعبی خرد می کنیم گوجه و فلفل را هم خرد می کنیم.

 

 

پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط نصف می کنیم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و داخل تابه ای ترجیحا بزرگ روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود و پیازها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شوند ، پیاز که سبک شد زردچوبه به همراه 2 حبه سیر رنده شده اضافه می کنیم.

سیب زمینی را اضافه کرده تفت می دهیم ، سپس بادمجان را اضافه می کنیم و تفت می دهیم ، بعد فلفل دلمه و در آخر گوجه ها را اضافه می کنیم و همه را یک دست تفت می دهیم.

در آخر رب گوجه فرنگی به همراه ادویه و نمک به مواد اضافه می کنیم سپس آب روی مواد می ریزیم و درب تابه را می گذاریم و حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا مواد کاملا پخته شوند

حدودا 30 الی 40 دقیقه این غذا آماده می شود.زمانیکه غذا به روغن افتاد یعنی آماده شده و می توانید از روی حرارت تابه را بر دارید.

یتیمچه را را در بشقاب می کشیم و با نان و ترشی یا سبزی خوردن تازه نوش جان کنید.

نوش جان

چند نکته :

سیر یکی از غذاهایی است که برای بیماری فشار خون مناسب است و به همین دلیل توصیه میشود در این غذا از آن استفاده کنید و مصرف نمک را به حداقل برسانید.

میتوانید از نعناع داغ، سیر داغ و کشک برای تزیین یتیمچه استفاده کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.