طرز تهیه سرداشی کباب

زهرا مرادی
30 آبان, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

طرز تهیه سرداشی کباب به روش فود پرسیس

کباب سرداشی یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین انواع کباب در ایران است که از گوشت گوساله یا گوسفند تهیه می‌شود. این غذا در استان همدان ایران معروف است و با استفاده از گوشت تازه و انواع ادویه‌ها تهیه می‌شود.

تاریخچه کباب سرداشی به دوران قاجاریه برمی‌گردد که در این دوران، کباب سرداشی به عنوان یک غذای محبوب و مورد توجه مردم این منطقه به شهرت رسید. این غذا ابتدا به صورت سنتی داخل تنور و روی سنگ تهیه می‌شد و بعدها با گذر زمان و تأثیر فرهنگ‌ها و تکنولوژی‌های جدید، روش‌ها و ادویه‌های تهیه آن تغییر کرد.

امروزه، کباب سرداشی به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و گردشگری استان همدان شناخته می‌شود و گردشگرانی که این منطقه را بازدید می‌کنند، حتماً این غذا را تجربه می‌کنند.

 

 

مواد لازم

  • ۷۵۰ گرم گوشت چرخ شده ( ترجیحا گوسفند)
  • دو عدد پیاز
  • ۴ عدد سیب زمینی
  • فلفل سبز ۴ عدد
  • گوجه فرنگی ۲۰۰ گرم (یا به میزان دلخواه )
  • نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه
  • پاپریکا ۱ قاشق چای خوری
  • سماق ۲ قاشق چای خوری
  • پودر سیر ۱ قاشق چای خوری
  • زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری

 

مرحله اول: آماده سازی مواد

3 عدد سیب زمینی را رنده میکنیم و با دست آب اضافی آن را میگیریم.

2 عدد پیاز را رنده میکنیم و آب اضافی آن را میگیریم

1 عدد سیب زمینی را به صورت حلقه ای برش میزنیم و کنار میگذاریم

گوجه فرنگی ها (ترجیحا گوجه گیلاسی) را برش میزنیم و کنار میگذاریم.

 

مرحله دوم: آماده سازی مواد کباب

سیب زمینی رنده شده همراه با پیاز رنده شده و گوشت چرخ کرده و ادویه ها ( نمک ،زردچوبه ، سماق، فلفل سیاه، پابریکا و پودر سیر) در غذاساز میریزیم و خوب مخلوط میکنیم تا چسبندگی خود را از دست بدهد.

 

مرحله سوم: آماده سازی کباب

کف ظرف را با دو قاشق روغن زیتون چرب کنید و مواد کباب که آماده شده را به ظرف انتقال دهید و به آرامی با پشت قاشق مواد را به صورت یکسان کف ظرف پهن کنید.

توجه داشته باشید گوشه های ظرف را برای قرار دادن سیب زمینی خالی بگذارید.

نوش جان

چند نکته

برای مزه‌دار کردن گوشت می‌توانید از انواع ادویه‌ها مانند سماق، مرزنجوش، دارچین، و زردچوبه استفاده کنید. همچنین استفاده از زعفران هم به کباب شما عطر دلچسبی می‌بخشد و آن را خوشمزه‌تر می‌کند.

کباب سرداشی شباهت زیادی به تپسی کباب ترکیه دارد و تنها تفاوت آن با کباب سرداشی این است که سیب زمینی در کباب تپسی به کار نرفته و داخل مایه گوشت آن از جعفری خرد شده استفاده می‌شود.

در زمان پهن کردن کباب داخل قالب سعی کنید کباب را نه خیلی نازک و نه خیلی کلفت پهن کنید تا کاملاً مغز پخت شود.

باید بدانید که بهترین گوشت برای درست کردن این کباب گوشت گوسفند نسبتاً چرب است.

 

فواید کباب سرداشی

  1. منبع پروتئین: کباب سرداشی شامل گوشت چرخ کرده است که برای بدن منبع خوبی از پروتئین است.

 

  1. حفظ سلامت قلب: گوشت قرمز در کباب سرداشی حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 است که در حفظ سلامت قلب موثر هستند.

 

  1. نگه داشتن قند خون: کباب سرداشی شامل سبزیجاتی مانند پیاز ،گوجه و فلفل دلمه است که فیبر غذایی زیادی دارند و باعث کاهش سریع قند خون می‌شوند.

 

  1. حفظ سلامت استخوان و مفاصل: در کباب سرداشی، گوشت دام استفاده شده است که حاوی مقدار زیادی از کلسیم و ویتامین D است که به حفظ سلامت استخوان و مفاصل کمک می‌کند.

 

  1. حفظ سلامت پوست: در کباب سرداشی، فلفل دلمه‌ای و سیب‌زمینی نیز موجود است که حاوی ویتامین C است و در حفظ سلامت پوست موثر هستند.

 

  1. آنتی‌اکسیدان قوی: مواد مختلف موجود در کباب سرداشی مانند فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی آنتی‌اکسیدانهای قوی دارند و باعث حفظ سلامت بدن می‌شوند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.