طرز تهیه قیمه ریزه

زهرا مرادی
13 دی, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

طرز تهیه قیمه ریزه به روش فود پرسیس

قیمه ریزه یک غذای سنتی ایرانی است که خاستگاه آن به اصفهان برمی‌گردد مردم اصفهان این غذا را معمولاً به عنوان وعده ناهار سرو می‌کنند.

برخی از شهرهای دیگر ایران مانند کاشان و کرمانشاه با اندکی تغییر در مواد اولیه و مراحل پخت نیز، این غذای محلی را درست می‌کنند. یکی از موارد جالب درباره قیمه ریزه این است که اگر کسی تا به حال آن را درست نکرده باشد یا تجربه خوردن آن را نداشته باشد، ممکن است انتظار یک مدل غذا با ترکیبات اصلی خورش قیمه را داشته باشد!

درحالی که قیمه ریزه هیچ شباهتی به خورشت قیمه ندارد.

جالب است بدانید که قیمه در لغت به مفهوم گوشت است و این پیام را می‌رساند که این غذا حاوی گوشت است. همانطور که قرمه نیز این مفهوم را درون خود دارد.

فرق قیمه و قرمه در این است که گوشت کوچک قیمه و گوشت تیکه‌ای بزرگتر را قرمه می‌گویند.

آخرین مورد جالبی که درباره قیمه ریزه وجود دارد این است که ممکن است خیلی از افراد آن را درست کرده باشند اما با نام کله‌گنجشکی ، گنجشکی یا سرگنجشکی همان قیمه ریزه است.

 

 

مواد لازم

سیب زمینی متوسط 4 عدد

پیاز بزرگ 2 عدد

گوشت چرخ شده  ۳۰۰ گرم

زردچوبه ۲ قاشق چای خوری

پودر سیر ۲ قاشق چای خوری

پودر تخم‌گشنیز ۱/۲ قاشق چای خوری

دارچین ۱/۲ قاشق چای خوری

پاپریکا ۱ قاشق چای خوری

جعفری خشک ۲ قاشق غذا خوری

نمک به اندازه دلخواه

فلفل سیاه به اندازه دلخواه

روغن پخت وپز ۳ قاشق غذا خوری

دستور تهیه

مرحله اول : آماده سازی گوشت

برای تهیه قیمه ریزه مجلسی ابتدا یکی و نصفی از پیازها را با رنده ریز رنده می کنیم، یا با بلندر پوره می کنیم سپس با صافی و پشت قاشق به خوبی فشار می دهیم تا آب اضافی پیاز به طور کامل گرفته شود. در ادامه پیاز آب گرفته را به همراه گوشت چرخ کرده و ادویه داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و با دست یا گوشت کوب خوب ترکیب می کنیم تا حالت چسبندگی پیدا کند در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و بعد در یخچال می گذاریم تا یکساعت خنک شود.

مرحله دوم : آماده کردن سس قیمه ریزه

نصف پیاز باقی مانده را نگینی خرد می کنیم سپس سیب زمینی را پوست می گیریم و مکعبی برش می زنیم.

در این مرحله یک قابلمه انتخاب می کنیم و پیاز را با روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود بعد زرد چوبه را اضافه می کنیم به مقداری که بوی خامی زرد چوبه گرفته شود تفت می دهیم سپس سیب زمینی خرد شده اضافه و تفت می دهیم .

رب گوجه را اضافه و با سیب زمینی تفت می دهیم تا رنگ رب باز و خوش رنگ شود بعد آب را اضافه می کنیم درب ظرف را می گذاریم تا به مدت 15 دقیقه با حرارت ملایم بپزد.

مرحله سوم : آماده کردن قل قلی

در حین پخت سیب زمینی گوشت را از یخچال خارج می کنیم، حالا به اندازه یک گردو از مایه کوفته بر می داریم و آنرا به صورت گرد شکل می دهیم، ، سپس آنها را در یک تابه با یک قاشق غذا خوری روغن ، تفت می دهیم ، و به سیب زمینی ها اضافه می کنیم حالا ادویه را به خورشت اضافه می کنیم ۱۰ دقیقه دیگر اجازه می دهیم بپزد.

مرحله چهارم : پخت نهایی قیمه ریزه

در انتها ۲ قاشق غذا خوری جعفری خشک و یا ۴ قاشق غذا خوری جعفری تازه خرد شده به غذا اضافه می کنیم و ۵ دقیقه دیگر وقت می دهیم تا پخت نهایی انجام شود ، غذا حاضر است.

نوش جان

 

چند نکته :

این غذا را می‌توانید با نان محلی، لواش، بربری و سنگگ میل کنید.

در کنار این غذا استفاده از ترشی‌جات، پیاز و سبزیجات کاملا مرسوم است.

زمان آماده‌سازی مواد اولیه بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و زمان پخت بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه خواهد بود.

می‌توانید این خوراک خوشمزه را در وعده ناهار و شام نوش جان کنید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.